6 October 2009

Clips van de dag februari 2010

‘Oh Really’ van Goldheart Assembly live op Glastonbury 2009! Toen ik vorige zomer een weekje in London was kwam ik deze London-based band toevallig tegen in het voorprogramma van Wild Rabbits, en nu hebben ze eindelijk een datum aangekondigd voor hun debuutalbum waar dit nummer ook op zal featuren. Op 29 maart zal ‘Wolves and Thieves’ uit komen en dat zal gevierd worden met een optreden in het Instute of Contempory Arts. Heerlijk toch dat je in London gewoon in een museum naar een gig kunt? Al legt het misschien wel lichtelijk druk op de band om voor ook maar één iemand het album daadwerkelijk gehoord heeft, het meteen tot een soort van kunst exhibitie te verheffen. Dat Steve Lamacq je helemaal geweldig vindt wil ook niet meer zoveel zeggen sinds hij (minstens) iedere week weer een nieuwe band schijnt te ontdekken die het helemaal gaat maken. But hey, every once in a while he must be right, right?

‘Disconnected’ van Shy Child! Okay, de clip is niet heel geweldig, maar u heeft toch geen tijd om er naar te kijken wanneer u door de kamer danst. Volgende maand zal het tweede album van de band uit New York (where else?) uit komen, Liquid Love genaamd. En voor degenen die het eerste album Noise Won’t Stop niethelemaal zagen zitten: wees gerust, dit album wordt totaal anders, en van wat ik tot nu toe gehoord heb ook een stuk beter. Noise Won’t Stop klinkt zoals de titel belooft, wat soms een lichtelijk chaotische uitwerking heeft, waar het nieuwe album heerlijk dansbaar en disco aandoet. Zanger Pete Cafarella (waarom heeft minstens de helft van alle New Yorkse zangers een Italiaans aandoende naam?) heeft zijn keytar aan de wilgen gehangen en deze ingeruild voor twee full-sized synthesizers en er zijn twee extra bandleden aangetrokken om hem en drummer/zanger Nate Smith live bij te staan. En met die extra synths/vocals en een basgitaar erbij klinkt het geheel toch wel zeer aanlokkelijk. Laat dat album maar komen! En mag ik hierbij Nate Smith nomineren voor ‘tallest drummer alive’?

‘Swim’ van Surfer Blood! Klinkt lekker gevaarlijk die naam, ‘Surfer Blood’. En de album cover van hun debuut album Astro Coast, een arty Jaws close-up, doet de naam ook zeker eer aan. Maar wacht maar tot u de heren zelf op een podium ziet staan. U zult zich wel drie keer moeten bedenken: is dit Surfer Blood? En pas op het moment dat ze daadwerkelijk beginnen te spelen zult u kunnen beamen dat u daadwerkelijk met de vier heren van Surfer Blood te maken heeft. Hoe gevaarlijk de naam ook klinkt, de heren zien er meer uit als een all American High School Maths Team (mijn voorstel voor een nieuwe bandnaam is dan ook ‘Syracuse High Advanced Maths Society’, of ‘SHAMS’ gezien dat erg goed bij hun van Joy Division gejatte band-shirts past). Voorlopig staan er nog geen data in Nederland op het programma, maar gezien ze al enige Europese zomerfestivals op hun agenda hebben staan zal dat niet al te lang meer op zich laten wachten. En ondertussen kunt zich vermaken met het boven gemiddelde debuutalbum dat vorige maand het daglicht zag.

‘Swim’ van Oh No Ono! Hadden we gisteren niet ook al een nummer met deze titel? Yup, zelfde titel , maar een compleet ander nummer. En een compleet andere clip, and slightly disturbing I might add. Maar zo blijft de clip in ieder geval wel hangen, en dat is toch het hele punt van een clip nietwaar? Oh No Ono zijn landgenoten van Mew, en kwamen afgelopen jaar met het album Eggs dat misschien lichtelijk werd overschaduwd door No More Stories… (alleen al in album-titel lengte) van eerder genoemde band. Misschien dat ze daarom nu ook hun album opnieuw uitbrengen en met een Europese tour komen die hen begin maart ook richting Nederland zal brengen. Met de titel van het album probeert de band overigens te verwijzen naar paaseieren, en dan vooral de soms nodeloos lange zoektocht daarnaar. Zo ook de album cover, waar tussen alle eieren gezocht kan worden naar de band naam. En daarom ook slechts Eggs, Easter Eggs had het te makkelijk gemaakt, en waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? Zonder de nodige queestes zou niemand zijn dagen doorkomen.

‘Walk in the Park van Beach House! Beach House, op het moment kan ik gewoon geen genoeg van ze krijgen. En dan vooral het nieuwe album, Teen Dream. Heerlijk! Ik had natuurlijk hier voor ‘Norway’ kunnen gaan, maar gezien ik ervan uit ga dat u dat nummer inmiddels al wel een paar keer voorbij hebt horen komen, ga ik voor the next best song on the album. En gelukkig heeft Pitchfork de band van Victoria Legrand en Alex Scally zover gekregen om dat ook even live te brengen. Mocht u meer willen horen (en wie wil dat nu niet met die geweldige stem van Victoria?), dan verwijs ik graag naar eerdere genoemde website waar nog drie andere nummers te vinden zijn, die ook ten zeerste aan te bevelen zijn. Maar beter kunt u gewoon het album kopen, of een kaartje voor het optreden dat ze binnenkort in Paradiso zullen geven. Hoewel dat moeilijk zal worden gezien dat inmiddels al uitverkocht is. Gelukkig komen ze in juni weer terug richting Europa, dus ik vermoed dat die nieuwe datum snel aangekondigd zal gaan worden. En twijfel dan niet, wilt u? Deze band wilt u dit jaar echt niet gemist hebben.

‘Sitting’ van M83 live @ Pitchfork Festival 2009! Volgens mij heb ik hier al eens eerder een clip van M83 aangehaald, maar deze kon ik toch niet aan me voorbij laten gaan (al is hij inmiddels al wel een paar maanden aan me voorbij gegaan, maar zoals een boomerang is hij toch weer terug gekomen). En oi, zomerfestivals, wat lijken die nu alweer ver weg. Ik weet niet hoe het weer bij u is, maar ik heb in ieder nog slechts een vage herinnering aan hoe het weer uit deze clip ook alweer aanvoelt. Wat is de gloeiende gele bol in de hemel toch? Niet dat ik zou willen ruilen, voor alle gigs die ik hier in London kan bezoeken laat me graag twee maals daags totaal doorweekt regenen (al zou een nieuwe paraplu kopen ook een goed doordachte oplossing voor dit probleem zijn). Maar goed, on topic. ‘Sitting’ komt van het allereerste M83 album, dat de inspiratievolle titel M83 draagt. Het is echter iets creatiever dan die titel misschien doet vermoeden, neem maar eens kijkje naar de tracklist. De titel zelf klinkt dan meteen ook iets zinniger, al is het natuurlijk wel ironisch dat een nummer dat zo dansbaar is ‘Sitting’  heet.

No comments:

Post a Comment