Het eerste dat opvalt aan het twaalf nummers tellende album is dat zeven van die twaalf nummers al enige tijd over het internet circuleerden, waarvan enkelen al sinds november vorig jaar toen ‘Quicksand’ verscheen op de Kitsuné Maison compilatie. Voor degenen die de band al een tijdje volgden is er dus niet veel nieuws aan de horizon te bekennen. Het zelf-getitelde album opent met ‘In For the Kill’, dat op zijn zachtst gezegd een beetje zwak aandoet wanneer je de sterke remix van Skream eenmaal gehoord hebt. Daardoor voelt het dan ook aan als een valse start, want de sterke punten uit de remix versie zijn er allemaal door Skream ingestopt.
Snel dus maar door naar het tweede nummer, dat ook geen onbekende is. In tegenstelling tot het vorige nummer, is er echter besloten om ‘Tigerlily’ toch iets extra’s te geven op de album versie. Elly’s vader, die ervoor zorgde dat de eerste demo’s van La Roux bij de juiste mensen terecht kwamen, werd namelijk opgetrommeld om in te vallen in dit nummer. Door middel van een spoken word gedeelte is geprobeerd om het nummer een wat meer eerie feel te geven: “Lurking in the dark / There’s someone who breathes you night and day.” Maar wat bijna nog enger is, is hoe dit gedeelte lijkt op de intro van Michael Jackson’s ‘Thriller’ (en nee, een paar weken geleden had ik die vergelijking waarschijnlijk niet gemaakt).
Na dit korte uitstapje met enige nieuwe invloeden volgen nog twee al eerder uitgebrachte singles: ‘Quicksand’, waar het vorig jaar allemaal mee begon, en ‘Bulletproof’ waarmee de eerste (want er zullen er nog wel meer volgen) nummer één positie in de hitlijsten behaald werd. Ook Quicksand lijdt aan het remix-syndroom, al is het in iets mindere mate dan ‘In For the Kill’. Beide nummers doen echter wel enorm catchy aan, met refreinen die je hersenloos mee kunt schreeuwen, tenminste als je een refrein van één regel als refrein kunt rekenen. Maar La Roux hebben dan ook nooit beweerd complexe muziek te willen maken: het is pop, en dan moet je ook niet te moeilijk willen doen.
Bij het nummer ‘I’m Not Your Toy’ begint het echter allemaal toch wel erg bekend te klinken. En dat ligt niet alleen aan het feit dat nummers onderling erg op elkaar lijken. Door velen werd al beweerd dat Elly Jackson haar inspiratie vooral uit de jaren ’80 haalde, maar dat werd door haarzelf al ontkent. En gezien haar leeftijd van 20 jaar die hier nog net als ‘jong’ kwalificeert, lijkt dat ook enigszins gerechtvaardigd. De gelijkenis met electro pop uit die jaren zal ik niet ontkennen, maar de muziek zou ook zo als een soundtrack bij een Nintendo spel uit de jaren ’90 gebruikt kunnen worden. Super Mario Kart, anyone? Vooral Koopa’s Beach lijkt me een ideale omgeving om rond te rijden met La Roux op de achtergrond (al werd ik daar constant verslagen, in tegenstelling tot Bowser’s Castle waar ik tot dusverre onverslaanbaar ben).
Het debuut van La Roux bestaat uit een paar geweldige singles: ‘In For the Kill’, ‘Quicksand’, ‘Bulletproof’, ‘Fascination’, ‘I’m Not Your Toy’. Het zouden stuk voor stuk geweldige singles zijn, en waarschijnlijk zal het duo veel succes gaan oogsten de komende tijd. Maar aan meer dan één single zou je je eigenlijk niet moeten wagen. Op het album lijkt het allemaal gewoon te veel op elkaar en na twee nummers hoef je eigenlijk al niet meer verder te luisteren om te weten hoe de rest zal gaan klinken. Het is een beetje The Ting Tings all over again: catchy muziek die wanneer je eenmaal meer dan één nummer van ze kent iets te makkelijk wordt. Maar The Ting Tings staan bijna anderhalf jaar na het uitkomen van hun album nog steeds op de grote festivals zoals Glastonbury, dus hier zal ook wel weer een publiek voor zijn. Gelukkig hebben we de remixes nog.
4.6/10
No comments:
Post a Comment